Održana konferencija "Povjerenje potrošača - ključ razvoja gospodarstva"

Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta, u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom i Hrvatskom obrtničkom komorom, organiziralo je konferenciju povodom Međunarodnog dana potrošača. Ove godine konferencija "Povjerenje potrošača-ključ razvoja gospodarstva" održana je 6. ožujka u Zagrebu u hotelu International

Gđa Nataša Mikuš Žigman, državna tajnica u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, uvodno je istaknula kako su potrošači jedan od ključnih čimbenika koji doprinose gospodarskoj aktivnosti i utječu na konkurentnost i gospodarski rast. Samo zadovoljan i educiran potrošač, koji rado sudjeluje na tržištu usluga i roba i koji je aktivan korisnik, stvara poticajno okruženje i može konstruktivno pridonijeti poslovanju tvrtki, konkurentnosti i gospodarskom rastu. Dodala je i kako se zadnjih godina poboljšalo povjerenje potrošača u sustav te da oni zadovoljnije i s više povjerenja kupuju i koriste usluge tržišta. Također je istaknula kako Ministarstvo smatra da je područje zaštite potrošača jedno od najvažnijih kojim se treba baviti i vrlo aktivno radi na tom području. Tako se, primjerice, surađuje s udrugama za zaštitu potrošača i financijski podupire projekt „savjetovanje potrošača“, koji se provodi od 2005. godine. Prošle je godine putem četiri savjetovališta u Zagrebu, Osijeku, Puli i Splitu potrošačima pruženo gotovo 24.000 tisuće savjeta, pri čemu je polovica upita bila vezana uz područje trgovine.

I potpredsjednik Hrvatske gospodarske komore za turizam, trgovinu i financije g. Josip Zaher je istaknuo kako je zadnjih godina u Hrvatskoj povećano povjerenje potrošača, a time i rast ukupnog prometa u trgovini što utječe na ukupan rast BDP-a. Istaknuo je kako je trgovina prva u kontaktu s potrošačima, a cilj je svakog trgovca zadovoljan potrošač. Istraživanja pokazuju da je razina znanja potrošača svakim danom veća, a ključ uspjeha trgovaca je zadržati lojalne kupce i osvojiti ili vratiti nelojalne. Pri tome je naveo kako 25 posto vjernih kupaca čini ukupno 75 posto prihoda dotičnog trgovca, dok ostalih 75 posto privremenih kupaca čini tek 25 posto ukupnih prihoda.

Zastupnica u Europskom parlamentu gđa Biljana Borzan je istaknula kako su potrošačka prava jedna od najvažnijih politika EU-a, kako se nastoji ići u korak s vremenom, te mijenjati zakone kako bi potrošač znao da kupuje sigurno i kvalitetno. Najavila je kako će uskoro biti gotovo istraživanje u suradnji sa Hrvatskom agencijom za hranu, koje će pokazati postoji li različita kvaliteta u Hrvatskoj u usporedbi sa zapadnoeuropskim državama. Anketa je naime pokazala kako 82,6 posto hrvatskih građana smatra da su proizvodi za istočno europsko tržište lošije kvalitete. Navela je i kako je slovački veterinarski institut proveo slično istraživanje, testirana su 22 prehrambena proizvoda i gotovo kod polovice je nađena razlika u kvaliteti.

Gđa Mirella Rašić, voditeljica Odjela za političko izvještavanje i analize u Stalnom predstavništvu Europske komisije u Republici Hrvatskoj, istaknula je kako djelovanje koje provodi EU u protekloj godini u cilju jačanja prava potrošača ima pozitivan učinak na njihovo povjerenje, što je ključan čimbenik gospodarskog oporavka i prosperiteta EU. Naglasila je kako i dalje treba raditi na partnerskom odnosu EU, država članica i građana, s ciljem učinkovite provedbe zakonodavstva. S tim u vezi, informirala je prisutne kako se EK u prošloj godini intenzivno bavila evaluacijom ključnih direktiva vezanih uz prava potrošača.

U drugom dijelu konferencije održana je panel-rasprava na kojoj su sudjelovali: gđa Đema Bartulović, voditeljica Službe za politiku zaštite potrošača u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, gđa Blaženka Vlahović, pomoćnica direktora Društva za sustave upravljanja – Gradska plinara Zagreb, gđa Maja Mabić, pravna savjetnica u Odjelu razvoja i potpore osiguranja – Sava Osiguranje, gđa Jelena Oreščanin, direktorica Odjela za usluge privatnim korisnicima, Vipnet d.o.o., gđa Dunja Mak, pravna savjetnica u Savjetovalištu za zaštitu potrošača u Osijeku, g. Antun Trojnar, Sud časti Hrvatske obrtničke komore, doc.dr.sc. Hano Ernst, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu.

U raspravi se govorilo o tome kako trgovci stječu povjerenje potrošača te kako postupaju u situacijama kada je povjerenje potrošača poljuljano. Predstavljeni su alati koji potrošačima stoje na raspolaganju, a koji su osmišljeni u cilju podizanja javne svijesti, odnosno savjetovanja i informiranja potrošača. Također je predstavljen projekt „Građanskopravna zaštita građana u financijskoj krizi“, koji provodi Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, a cilj kojega je pronaći optimalne mjere, koje je nužno primijeniti s ciljem poboljšanja nepovoljnog financijskog položaja građana. Predstavnici tvrtki iz područja javnih usluga, telekomunikacija i osiguranja, pojasnili su na što se potrošači najčešće žale, te na koji način i kojim mehanizmima se potrošačke pritužbe rješavaju.

  • Popis Savjetovališta za zaštitu potrošača u Republici Hrvatskoj
  • Kodeks EU o pravima na Internetu
  • Prečac kroz rokove
  • Potrošači - upoznajte svoja prava
  • Vodič kroz nacionalni program zaštite potrošača 2013.-2016.