Registar za zaštitu potrošača ˝NE ZOVI"

Potrošači koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju u svrhu promidžbe ili prodaje, bez prethodno pribavljenog pristanka, besplatno se mogu upisati u javni registar za zaštitu potrošača ˝NE ZOVI˝. Registar je u operativni rad pušten 31. siječnja 2017. godine na sjednici Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača, a do 3. ožujka u Registar je upisano 14.042 broja

Riječ je o javnom registru telefonskih brojeva onih potrošača koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju u svrhu promidžbe ili prodaje, bez prethodno pribavljenog pristanka, tzv. privole. Registar je propisan Zakonom o zaštiti potrošača, a posebice je namijenjen potrošačima starije životne dobi, koji koji često i ne razumiju što im se nudi, odnosno nisu niti svjesni da sklapaju ugovor. Za  trgovce koji kontaktiraju potrošača koji ne želi primati pozive ili poruke u svrhu promidžbe, a čiji je broj upisan u Registar, zapriječena je novčana kazna u iznosu od 10,000 do 100 000,00 kuna.

Puštanje u rad registra pozdravila je potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta dr. sc. Martina Dalić, koja je istaknula kako je puštanje u rad registra doprinos jednom od ciljeva Ministarstva, a to je zaštita potrošača. Omogućavanjem i pokretanjem ovog registra omogućit će se zaštita ranjivih skupina potrošača, odnosno svih onih koji svojim osobnim izborom jednostavno ne žele i nisu u mogućnosti trgovati ili sklapati bilo kakve trgovačke ugovore telefonom ili jednostavno ne žele na taj način biti uznemiravani na svoj telefonski broj. Uz savjetovališta za zaštitu potrošača u Osijeku, Puli, Rijeci i Zagrebu, Centralni informacijski sustav za zaštitu potrošača, jedinstveni broj za potrošače 072/414-414, te mrežnu stranicu potrosac.mingo.hr, Registar predstavlja još jedan alat u lepezi mogućnosti koje su građanima na raspolaganju u cilju ostvarivanja potrošačkih prava.

Na važnost zaštite potrošača, kao jednog od stupova učinkovite regulacije tržišta, ukazao je i predsjednik Vijeća Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM-a) dr. sc. Dražen Lučić. U svom izlaganju istaknuo je društveno odgovornu regulaciju tržišta koju HAKOM provodi s posebnim naglaskom na zaštitu korisnika usluga elektroničkih komunikacija, po čemu je HAKOM prepoznat i izvan granica Republike Hrvatske. Društveno odgovorna regulacija tržišta za koje je HAKOM nadležan ogleda se i u racionalnom poslovanju HAKOM-a, gdje se svake godine financijska sredstva vraćaju tržištima koje HAKOM regulira, pa je tako i ovaj registar financiran sredstvima koja su osigurana od prikupljenih naknada na tržištu.

Načine na koje je moguće obaviti upis i ispis iz registra, kao i pojedinosti koje se tiču rada i obveza trgovaca predstavio je Ivo Majerski, rukovoditelj Odjela informiranja i zaštite korisnika u HAKOM-u i član Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača. U registar se mogu upisati svi potrošači (fizičke osobe) koji su ujedno i korisnici telefonskih usluga, što uključuje fiksni i mobilni telefon te SMS i MMS poruke. Upis ili ispis broja može tražiti samo potrošač koji je ugovorio uslugu na pojedinom telefonskom broju. Upis u registar je besplatan, a vlasnik broja treba ispravno ispuniti propisani obrazac zahtjeva i predati ga svom telekomunikacijskom operatoru. Zahtjev se može dostaviti operatoru na najmanje tri načina: osobnom dostavom u poslovnici operatora, poštom ili putem elektroničke pošte s adrese koja je prethodno provjerena i registrirana pri operatoru kao adresa elektroničke pošte korisnika telefonskog broja. Operator će provjeriti valjanost zahtjeva i temeljem njega, u roku od najviše sedam dana, upisati broj u registar. U budućnosti je predviđena nadogradnja Registra kako bi postao sastavni dio sustava e-Građani, odnosno građani će u budućnosti moći sami regulirati status svojih brojeva u registru, bez telekomunikacijskih operatora  kao posrednika.

Na internetskim stranicama HAKOM-a https://www.hakom.hr/default.aspx?id=8391 može se postaviti upit o statusu pojedinog broja u registru. Nakon što se u tražilicu unese broj dobit će se informacija je li broj u registru (Da/Ne), jesu li povučene sve privole (Da/Ne) i vremenska oznaka kada je broj upisan. Također, prilikom podnošenja zahtjeva moći će se povući sve prethodno dane privole trgovcima. U tom slučaju trgovac s privolom s datumom prije trenutka nego je broj upisan u registar neće smjeti pozivati taj telefonski broj.

Više o Registru možete doznati ovdje

  • Popis Savjetovališta za zaštitu potrošača u Republici Hrvatskoj
  • Kodeks EU o pravima na Internetu
  • Prečac kroz rokove
  • Potrošači - upoznajte svoja prava
  • Vodič kroz nacionalni program zaštite potrošača 2013.-2016.